Cesta: Titulní stránka


 

Hlavní nabídka

Přeskočit nabídku
 
 

Národní týden trénování paměti: Vysočina trénuje paměť

Trénování paměti
Aktivity spojené s Národním týdnem trénování paměti dnes stylově absolvovala zhruba čtyřicítka dobrovolníků v sídle Kraje Vysočina. Zdarma mohli absolvovat zajímavou a poučnou přednášku Jany Vejsadové tom, jak je možné pomocí účinných metod efektivně trénovat vlastní paměť. „Mozkových onemocnění přibývá, což souvisí s tím, že se lidé dožívají stále vyššího věku. Problémem jsou například Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba,“ informoval radní Kraje Vysočina pro oblast sociálních věcí Petr Krčál.
 

 
 

Trénování paměti, které Kraj Vysočina pro zájemce z řad veřejnosti připravuje pravidelně každý rok na přelomu zimy a jara mají už desetiletou tradici. Přednášky jsou nejčastěji zaměřené na pomoc s řešením s každodenních problémů. Po absolvování jednoduchých paměťových technik je jednodušší zapamatovat si telefonní čísla, jména, nákupní seznam, nebo tváře. Poruchy paměti se projevují zapomínáním slov a horším vybavováním správného výrazu. S věkem klesá schopnost pamatovat si čísla. Naruší se schopnost soustředění a myšlení se zpomaluje. „Nemůžu si vzpomenout na jména. V našem věku máme chuť si s ostatními lidmi povídat například o tom, co bylo včera v televizi, ale nemůžeme si vzpomenout na jména herců, jejich postav. To dovede člověka hodně rozčílit,“ říká 79letá Věra Karafiátová z Jihlavy. Kvůli tréninku paměti se přednášky s praktickým cvičením účastnila také 89letá Jaroslava Měřičková, která v současné době pobývá v Domově pro seniory v Proseči Obořiště a občas mívá problém vzpomenout si, co měla k obědu, ale přítomné překvapila svými vzpomínkami na dětství a minulost.

Trénování paměti není podle Jany Vejsadové žádnou módní záležitostí. „Je třeba si pamatovat více, i to, co si myslíme, že nepotřebujeme. Nikdy nevíme, kdy to budeme potřebovat,“ říká Vejsadová.


Trénování paměti v kombinaci s fyzickou aktivitou přispívá k ochraně před demencí. Prevencí proti zhoršování paměti je dostatek spánku, pravidelný pohyb, nejlépe tanec nebo chůze čtyři kilometry denně, malé množství červeného vína a středomořská kuchyně s rybami, saláty a olivovým olejem. Paměť posilují také vitaminy C, E a ginkgo biloba. Choroby jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova nemoc snižují kvalitu života starších lidí a odborníci je zatím neumějí vyléčit. Nové medicínské poznatky se proto zaměřují kromě možností léčby i na zmírnění příznaků.  Například Domov pro seniory Ždírec, příspěvková organizace Kraje Vysočina provozuje Alzheimer poradnu. „Tady si lidé mohou ověřit, jestli jsou jejich problémy normálním projevem stárnutí, nebo příznakem onemocnění, které se musí léčit,“ dodává Krčál.


Příklady trénování paměti a více informací o této problematice je na ww.kognice.cz.

 


  • Aleš Urban, odbor sociálních věcí
    Krajský úřad Kraje Vysočina
    tel.: 564 602 813, e-mail: urban.a@kr-vysocina.cz


 
 

Příspěvky k dokumentu

počet příspěvků: 0
  • Předmět, Autor, Datum a čas, Číslo, Návštěv
  • Národní týden trénování paměti
 

Zodpovídá: Mgr. Monika Brothánková
Vytvořeno / změněno: 16.3.2016 / 16.3.2016

Počet návštěv: 2198
 

Zobrazit vyhledávací formulář »


 
 
 



Další informace

 
  • Vysočina fandí kultuře
  • ZlatáJeřabina
  • Skutek roku
  • Muzeum4U
  • Fond Vysočiny
  • OPVK
  • Interreg
  • Zdravý kraj
  • Czech POINT
  • Vysočina - regionální produkt
  • ROP Jihovýchod
  • Vysočina šetří energii
 

Kontaktní informace

 
Kontakt:
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, IČO: 70890749, posta@kr-vysocina.cz, tel.: 564 602 111, fax: 564 602 420, skype: kruvysocina, ID datové schránky: ksab3eu

Úřední hodiny:
pondělí: 8.00–17.00, úterý: 8.00–13.00, středa: 8.00–17.00, čtvrtek: 8.00–13.00, pátek: 8.00–13.00, Facebook Kraj Vysočina na Facebooku
Pokladna, CzechPOINT:
pondělí a středa: 8.00–12.00, 13.00–17.00, úterý, čtvrtek a pátek: 8.00–13.00.
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


 

Odběr novinek